Samen onze marktpositie versterken

11 aug 2017

"Toen ik op de informatiebijeenkomst was van FrieslandCampina, bleken veel melkveehouders mee te willen doen aan het leveren van melk onder het VLOG-certificaat. Ik was zelf ook meteen positief", vertelt Mart van Breugel, die binnenkort de eerste VLOG-melk aflevert. "Als je dan weet dat je hiermee waarde levert voor consumenten die naar dit product vragen geeft dat een goed gevoel."

Het melkveebedrijf van Mart van Breugel is gevestigd in het Brabantse Sterksel, wat ligt binnen de regio Born, een van de twee gebieden waarin de pilot met VLOG-melk plaatsvindt. Voor Van Breugel is het een uitgelezen kans, omdat hij samen met Agrifirm goed kan voldoen aan de eisen die worden gesteld aan het concept. In 2001 nam Mart (51) het melkveebedrijf over van zijn ouders. Inmiddels melken ze ongeveer 95 koeien. De gemiddelde productie bedraagt 8.200 kilogram melk per koe per jaar, met 4,51% vet en 3,60% eiwit. Het is de bedoeling dat zoon Marten (23) in de toekomst het bedrijf overneemt; hij werkt nu mee en ook deels op een ander melkveebedrijf.

Voldoen aan VLOG

Toen Van Breugel zijn adviseur Ronald Claessens van Agrifirm benaderde met de vraag of de VLOG-pilot iets voor hem zou kunnen zijn, kon Claessens meteen aangeven dat het waarschijnlijk kansrijk is. "We hebben vanuit Agrifirm hier al eerder over gesproken met FrieslandCampina. Dus we waren erop voorbereid en kunnen zonder problemen voldoen aan de vraag naar VLOG-gecertificeerd krachtvoer voor melkvee. En ik wist dat Marts bedrijfsvoering hier geschikt voor is."

Iets overhouden

Ronald Claessens toog meteen aan het werk en rekende het rantsoen door op basis van de VLOG-voersoorten die Agrifirm produceert. De uitkomst is dat de kostprijs van de melk op Van Breugels bedrijf licht stijgt, vooral omdat de inkoopprijs van de grondstof soja hoger is als het gegarandeerd zonder gentechniek is geproduceerd. "Ronalds berekening laat zien dat we nog iets overhouden van die euro die we extra voor de melk krijgen. Als je dan weet dat je hiermee waarde levert voor consumenten die naar dit product vragen, dan geeft dat een goed gevoel", motiveert Van Breugel zijn deelname aan de pilot. Wanneer het voor hem een succes is? "Als het ons als partijen in de keten, dus Agrifirm, wij en FrieslandCampina, samen lukt om onze marktpositie te versterken. Dan ga ik graag een keertje in Duitsland kijken om de kaas waar wij aan bijdragen ook echt in de winkel te zien liggen."

Mart van Breugel melkveehouder in Sterksel

De dames moeten het hier echt verdienen.

Eersteklas ruwvoer

Het voeren van zijn koeien heeft Mart goed in de vingers. Samen met zijn adviseur Ronald Claessens zorgt hij ervoor dat de koeien na de eerste 70 dagen van de lactatie alleen extra krachtvoer krijgen als dat daadwerkelijk bijdraagt aan voldoende verhoging van de melkgift en het saldo. "De dames moeten het hier echt verdienen", vat de Brabander de filosofie samen."Dat klopt", beaamt Claessens, "en het werkt goed omdat op dit bedrijf een perfecte basis aanwezig is in het eersteklas ruwvoer dat Mart op zijn land verbouwt. We rekenen steeds uit of extra krachtvoer zinvol is, ook gelet op de verhouding tussen de melkprijs en de voerprijs".

Klaver niet bestand tegen hoosbuien

De 45 hectare droge zandgrond die het bedrijf telt, is de basis voor het voer. De koeien worden geweid, een voorwaarde om deel te nemen aan het VLOG-project, en ook het ingekuilde voer is van hoge kwaliteit. Dat wordt onder andere gerealiseerd door grasklaver. Normaal gesproken gaat dat bijna vanzelf op droge zandgrond. Dit jaar is er extra werk aan de winkel, omdat de percelen vorig jaar tijdens de lokale hoosbuien korte tijd blank stonden; iets waar klaver slecht tegen bestand is. Dat gold ook voor het dak van Van Breugels stal, waar de eigrote hagelstenen dwars doorheen sloegen. Inmiddels is het dak vernieuwd en werkt de melkveehouder aan het op peil brengen van het klavergehalte in zijn weiland.

Premie van 1 euro per 100 kilogram melk.

Over de pilot VLOG

De pilot houdt in dat FrieslandCampina in kaas produceert die voldoet aan de eisen van VLOG, voluit 'Verband Lebensmittel ohne Gentechnik'. Voor VLOG-kaas, waar Duitse retail-partijen om vragen, is specifieke melk nodig die is geproduceerd met een voerrantsoen dat voldoet aan de VLOG-criteria. In de pilot betaalt FrieslandCampina hiervoor een premie van 1 euro per 100 kilogram melk. Dit moet de verwachte extra voerkosten goedmaken; de onderneming haalt deze premie volledig uit de markt, op basis van een hogere verkoopprijs voor de kaas.

Lees meer in de Veeteelt

Ook interessant voor u

VLOG-voer

Wij hebben een uitgebreid assortiment aan VLOG-voer voor u als VLOG-deelnemer, met mengvoer, vochtrijk mengvoer, DairyFit® mineralen, kalverkorrel en melkpoeder.

16 mei 2017

VLOG-melk vraagt om VLOG-voer

Gaat u VLOG-melk leveren? Dan voorzien wij u graag van VLOG-voer en bijbehorend advies.

23 jun 2017

Nu ook vochtrijk voer voor VLOG-rantsoenen

Van onze melkveehouders onder het VLOG-certificaat, past ruim 40% vochtrijk voer toe. Daarom levert Agrifirm ook vochtrijk voer dat aan de VLOG-eisen voldoet.